LACKERING
Billackering av högsta kvalité
HELLACKERING
Att lackera en hel bil, eller större delar av en bil, är ett arbete för erfarna bil- lackeringsproffs. Moderna vattenburna billacker kräver erfarenhet och stort kunnande att hantera. Förr var lackerna mest solida lacker eller metalliclacker. Numera är lackerna mycket mer komplicerade, kan till exempel vara både 1-skikts, 2-skikts eller och 3-skikts. Många andra avancerade lacker finns också. Enbart att få fram korrekt nyans och blanda till den kräver avancerad utrustning och gedigen kunskap. Vidare krävs tillgång till dammfria utrymmen som till exempel en lackbox.
BÄTTRINGSMÅLNING
Att däremot bättringsmåla mindre karossdelar gör vi. Likaså bättrar och reparerar vi stenskott. Det krävs dock en viss storlek på stenskottet för att reparationen ska bli lyckad. Vi har hantverksmässig erfarenhet, kunskap, och utrustning för spackling, slipning och målning samt tillgång till professionella primers och lackmateriel.
STENSKOTT
Vi får ofta förfrågan om just reparation av stenskott, speciellt på motorhuvar och fronten på nyare bilar. Ett och annat större stenskott går att snygga till, men det vanligaste numera är ett större antal små stenskott på motorhuven och i fronten. Stenskottens antal är ibland som antalet stjärnor på natthimlen. Då är det endast lackering av hela motorhuven som gäller. Håll också koll på takkanten ovanför vindrutan! På många nyare bilar hittar vi lackrost som en följd av stenskott. Håller man inte noga kontroll och bättrar med färg kan det i värsta fall leda till takbyte.
SKÄRMKANTSROST
En annan efterfrågad åtgärd är bättringsmålning av skärmkanterna och av lackskador på bakskärmen där bakre stötfångaren ligger dikt emot. Är det enklare skador löser vi det oftast på ett bra sätt. Ibland har dock rosten fått riktigt fäste och innan lackering kan ske måste den skadad plåten först repareras eller bytas ut. Vi ordna till alltsammans.
ROST PÅ DÖRRARNAS INSIDA
På bilar som varit i trafik några år är det inte så ovanligt att rost uppstår i den omvikta falsen på dörrarnas insidor. Detta kan bero på att tätningslisten numera är monterad på karossen istället för på dörren som tidigare då tätningslisten även skyddade dörrgången. Skadan kan också bero på att dörren och falsen rör sig vid temperaturväxlingar och vibrationer så att färgen spricker och rosten är igång. Har inte skadan pågått för länge kan vi oftast blästra och bromsa upp förloppet, måla och snygga till dörren igen.
MATT LACKERING
Har du upptäckt att någon lackerad del av bilen har en mattare yta än den övriga kan det bero på att den delen har lackerats med en annan typ av färg. I de flesta fall kan vi med hjälp av speciella lackrekonditionerings- produkter och avancerad värmeteknik återställa den ursprungliga glansen.
LACKVÅRDSTIPS OCH TVÄTTIPS!
För att ge lackeringen maximalt skydd rekommenderar vi någon av våra lackskyddsbehandlingar! Följ också våra anvisningar när du ska tvätta bilen! Eller lämna bilen till oss för repfri handtvätt och du får var tionde tvätt gratis! Om du vill undvika onödiga repor i lackeringen så undvik att tvätta bilen i automattvätten!
HAR DU FRÅGOR OM ANDRA SKADOR
som exempelvis parkeringsskador eller skador som kan bero på dörruppslag, sväng förbi hos oss så tittar vi gärna på vad vi behöver göras för att snygga till bilen.